Efectele "Ruxit" din Eurovision


Postul public de televiziune din Rusia, Pervii Kanal, a anunţat că nu va difuza Eurovision Song Contest care se desfăşoară luna viitoare în Ucraina, deoarece Julia Samoilova, concurenta lor, a fost interzisă în ţară vecină cu care se afl ă în confl ict, relatează BBC. Mai mult, conform regulamentului European Broadcasting Union (EBU), decizia Rusiei de a nu televiza competiţia muzicală împiedică ţara să ia parte la Eurovision

Reamintim că Serviciul de Securitate al Ucrainei i-a interzis luna trecută Juliei Samoilova, cântăreaţa în scaun cu roţile care a câştigat dreptul de a-şi reprezenta ţara, accesul în Ucraina pe o perioada de trei ani, deoarece artista a intrat în Peninsula Crimeea, anexată de Moscova în anul 2014, fără viză, direct din Rusia.

Rusia ar fi adus încasări majore

Pentru EBU decizia este de o importantă majoră, deoarece Rusia este unul dintre cei mai mari contribuabili financiari, prin taxe de participare, iar cifrele sale de vizionare sunt printre cele mai mari dintre ţările participante. Pentru a se ajunge la o înţelegere, comitetul directorial al evenimentului a oferit soluţia paticipării prin legătură video directă. Varianta a fost însă respinsă atât de Rusia, cât şi de Ucraina.

„Condamnăm cu fermitate decizia autorităţilor ucrainene de a impune o interdicţie de călătorie Juliei Samoilova, deoarece credem că subminează temeinic integritatea şi caracterul nepolitic al Eurovision şi misiunea sa de a aduce toate naţiunile la un concurs prietenos. Cu toate acestea, pregătirile continuă în oraşul-gazdă Kiev. Prioritatea noastră rămâne să producem în luna mai competiţia alături de parteneri”, a spus la sfârşitul săptămânii trecute Frank Dieter Freiling, preşedintele grupului de referinţă al Eurovision.

De-a lungul a şase decenii, cea mai mare competiţie muzicală europeană a traversat perioade de linişte, mişcări sociale, dar şi revoluţii sau căderea Zidului Berlinului. De multe ori, peste regulile muzicale s-au suprapus mesajele politice, iar derapajele sunt tot mai des semnalate şi comentate pe site-urile Eurovision.

Eurovision este, pentru participanţi, atât o platforma de promovare a identităţii şi culturii naţionale, cât şi o modalitate de a-şi transmite mesajele. Conflictele dintre Azerbaidjan şi Armenia, dar şi dintre Rusia şi Georgia şi-au găsit şi ele ecou.



În 2009, când Moscova a găzduit competiţia, la un an după războiul ruso-georgian, Georgia şi-a retras participarea după ce organizatorii au solicitat schimbarea versurilor şi titlului melodiei înscrise. Este vorba de „We don’t want to put in”, o expresie care, fonetic, se poate confunda cu „Nu îl vrem pe Putin”. Titlul a dat naştere unor proteste la Moscova, unde piesa a fost considerată, bineînțeles, o insultă la adresa Rusiei.

În mod similar, Armenia a ales să nu participe la Eurovision în 2012, atunci când a avut loc în Baku, Azerbaidjan. Motivul a fost o dispută teritorială în curs de desfăşurare.

Ultima piesă câștigătoare descrie atrocitățile suferite de ucraineni

Cel mai recent exemplu este finala Eurovision 2016, ce a fost câştigată de Ucraina, reprezentată de Jamala, cu piesa „1944”. Melodia care are ca subiect deportarea tătarilor din Crimeea de către Stalin şi al cărei text a fost scris chiar de interpreta inspirată de amintirile străbunicii sale, a declanşat ample polemici. Oficiali de la Moscova au protestat împotriva alegerii menite, potrivit lor, să denigreze Rusia, după ce aceasta a anexat, în martie 2014, peninsula ucraineană Crimeea.

„Când vin străinii
Vin la tine acasă,
Vă ucid pe toţi şi spun
«Nu suntem vinovaţi»
Unde îţi este mintea,
Omenirea strigă
Credeţi că sunteţi dumnezei
Dar toată lumea moare
Nu-mi înghiți sufletul
Nu pot să-mi trăiesc tinerețea aici
Pentru că mi-ai luat liniștea”
Jamala în versurile melodiei „1944” cu
care a câștigat competiția de anul trecut.

Turneul de promovare al artiştilor Ilinca Băcilă și Alex Florea, ce ne vor reprezenta la Eurovision 2017 cu melodia „Yodel It!”, s-a încheiat cu succes în urmă cu câteva zile. Show-urile susţinute la Londra, Amsterdam, Tel Aviv și Madrid s-au bucurat de un public numeros, dar şi de atenţia presei internaţionale. „Atât Ilinca, cât şi Alex sunt foarte apreciaţi, iar melodia «Yodel It» s-a bucurat peste tot de simpatie. 

Jurnaliştii de specialitate au apreciat calităţile vocale ale tinerilor, iar faptul că Ilinca şi Alex vorbesc engleza perfect le-a dat o lejeritate în relaţia cu fanii şi jurnaliştii. Mai mult, la fiecare întâlnire, Ilinca a fost rugată să facă yodeling şi mulţi au vrut să-i înveţe tehnica”, a povestit Iuliana Marciuc, producătorul Eurovision România 2017 şi şefa delegaţiei ţării noastre.

Distribuie acest articol

Articole pe Muzzix