Premiile s-au împărţit aproape frăţeşte la cea de-a 88-a gală Oscar
Deşi mulţi au ghicit majoritatea câştigătorilor la cele 24 categorii Oscar, a 88-a ediţie a avut parte de suspans din plin, iar surprizele nu au lipsit. Iată mai jos ce câteva dintre surprizele din noaptea dintre 28 şi 29 februarie.
În primul rând, puţini sunt anii în care împărţirea premiilor a fost mai atentă. Mad Max: Fury Road a câştigat cele mai multe premii, şase, dar numai la categorii tehnice. Atenţie, cinci dintre aceste premii au fost câştigate de femei. The Revenant, pe care publicul larg îl percepea drept favoritul serii, şi-a transformat doar trei dintre cele 12 nominalizări în trofee. Putem spune, pe bună dreptate, că este marele perdant la Oscar 2016, deşi hapul amar este îndulcit de două premii extrem de importante, cel pentru regie şi actor principal, iar Emmanuel Lubezki a făcut istorie câştigând pentru a treia oară consecutiv, după Gravity în 2014 şi Birdman în 2015, trofeul pentru Cea mai bună imagine.
Spotlight, un film pe care autorul acestor rânduri îl consideră o producţie ce abordează banal, cronologic şi şcolăreşte, un subiect impresionant, a devenit Cel mai bun film din 2015, dar nu a reuşit să câştige decât un singur alt premiu, cel pentru Cel mai bun scenariu original. Sunt totuşi două premii foarte importante, iar Spotlight va rămâne în istorie ca Cel mai bun film din 2015, cel puţin în viziunea membrilor votanţi ai Academiei. Cu siguranţă această ediţie a Oscarurilor va fi inclusă în viitoarele articole cu rateurile premiilor.
În rest, premiile s-au împărţit cu atenţie, să ajungă la toată lumea. Brie Larson, excelentă în excelentul Room, a câştigat unicul trofeu al unui film care merită mult mai multă popularitate în România (nu a fost distribuit pe ecrane). The Big Short, cu siguranţă cel mai relevant din cursa pentru Cel mai bun film, a primit Oscarul pentru scenariu adaptat, The Danish Girl şi Bridge of Spies au primit premii de interpretare, iar Ex Machina şi The Hateful Eight şi-au împărţit restul trofeelor tehnice.
O surpriză este faptul că Star Wars: Trezirea Forţei nu şi-a transformat niciuna dintre cele cinci nominalizări în trofee. Practic, campionul din 2015 şi al treilea film din istorie ce a depăşit pragul de două miliarde de dolari încasări a fost complet ignorat de Academie.
A mai surprins câştigarea de către Mark Rylance a trofeului pentru Cel mai bun actor în rol secundar. Deşi probabil nu există cronică Bridge of Spies în care interpretarea lui Rylance să nu fi fost lăudată, favoritul categoriei era Sylvester Stallone pentru reîntoarcerea sa la Rocky Balboa din filmul Creed. Academia a dovedit la această ediţie că nu este nostalgică.
O altă surpriză este preferarea lui Ex Machina, film lui Alex Garland realizat cu un buget de doar 15 milioane de dolari, mega-blockbusterului de 200 de milioane Star Wars: Trezirea Forţei, la categoria Cele mai bune efecte vizuale. Totodată, premierea lui Ennio Morricone, deja deţinător al unei trofeu pentru întreaga carieră, a părut mai degrabă o iniţiativă omagială a Academiei.
Oscar 2016 a mai surprins şi cu o abordare cel puţin inedită a galei: tema abuzului şi a discriminării. De la discursul de început al lui Chris Rock (White Peoples' Choice Awards), această temă şi-a făcut constant simţită prezenţa. Frecvente menţionări ale discriminării actorilor de culoare, a celor asiatici, a femeilor, a homosexualilor şi, nu în ultimul rând, a actorilor specializaţi în tehnologia motion capture, au subliniat inechitatea premiilor, faptul că bărbatul caucazian este încă rege la Hollywood, dar şi că Academia este de-a dreptul disperată să se schimbe. Unul dintre cele mai citate momente ale evenimentului: interpretarea de către Lady Gaga a melodiei Til It Happens to You, despre abuzul sexual.