TIFF la majorat: primele filme confirmate la ediția 18
În 2019, Festivalul Internațional de Film
Transilvania (TIFF) atinge, oficial, vârsta maturității. Cea de-a 18-a
ediție va avea loc între 31 mai și 9 iunie, iar organizatorii au deja vești
bune pentru cinefili: primele filme confirmate în program au fost lansate în
cele mai importante festivaluri ale toamnei și vor avea premiera românească la
Cluj‑Napoca.
Doi dintre regizorii premiați
la TIFF revin în selecție cu cele mai recente filme ale lor. Spaniolul Rodrigo Sorogoyen, câștigătorul Trofeului Transilvania
în 2014 pentru Stockholm, spune în The
Realm (San Sebastian, Toronto) o poveste ce pare inspirată de actualitatea
românească, un thriller politic trepidant în care corupția domnește la toate
nivelurile puterii. Filmul tocmai a primit un număr record de 13 nominalizări
la Premiile Goya. Uruguayanul Federico Veiroj, câștigător al Premiului Special
al Juriului în 2011 pentru La vida util,
creează în Belmonte (San Sebastian, Toronto) portretul emoționant al unui
pictor proaspăt divorțat care încearcă să găsească echilibrul între viața sa
artistică plină de succes și cea personală, marcată de dependența de fiica sa
de 10 ani.
O incursiune în lumea picturii, dar în cu totul alt
registru, propune și My Masterpiece (Veneția), noua
comedie neagră a argentinianului Gaston Duprat după The Distinguished Citizen, prezentat
anul trecut la TIFF. Acuzat de galeristul său că nu face destul pentru a-și
promova lucrările, pictorul Renzo Nervi își vandalizează unul dintre tablouri,
trăgând câteva gloanțe în el. Ceea ce ar fi trebuit să fie un act de autovandalism
este îmbrățișat ca performance – iar
acesta e doar începutul unei farse savuroase despre mașinațiile de business din
lumea artei.
La un deceniu distanță de la câștigarea Oscarului pentru cel
mai bun film străin cu The Lives of
Others, Florian Henckel von Donnersmarck
revine în cursa pentru acest premiu cu Never Look Away, prezentat în
competiția de la Veneția și proaspăt nominalizat la Globul de Aur pentru cel
mai bun film străin. Inspirat de povestea vieții artistului Gerhard Richter,
regizorul german traversează patru decenii de istorie germană, de la nazism la
comunismul din Berlinul de Est, într-o pasionantă frescă epică despre fantomele
Holocaustului și arta într-un regim totalitar.
Rojo, al treilea
lungmetraj al regizorului Benjamin
Naishtat, este o poveste tragicomică, plasată într-un mic orășel de provincie
din Argentina. O banală seară într-un bar în care un avocat ajunge să fie
agresat verbal de către un necunoscut se transformă într-o complicată poveste
plină de secrete, tăceri și crime. Juriul festivalului de la San Sebastian, din
care a făcut parte și regizorul Constantin Popescu, a recompensat acest film cu
nu mai puțin de trei premii importante, pentru regie, actor și imagine. Tot de la San Sebastian ajunge la TIFF și Quien te Cantara, filmul ce îi confirmă lui Carlos
Vermut (Magical Girl) statutul de succesor
al lui Pedro Almodovar. În această melodramă întunecată, care amintește și de Persona lui Ingmar Bergman, un star al
anilor ‘90 își pregătește revenirea pe scenă după un
deceniu de absență, însă un accident neașteptat îi provoacă o amnezie totală.
Pentru a „reînvăța” să cânte, artista recurge la ajutorul unei fane, a cărei
plăcere în viață este să-și imite idolul în spectacole de karaoke.
Cum toate producțiile chilianului Matias Bize (The Life of Fish, The Memory of Water) au fost prezentate, de-a lungul timpului, la
TIFF, 7:20 Once a Week nu putea fi o excepție. O întâlnire
întâmplătoare îi aduce pe Manuel și Julia în situația de a-și reconsidera
căsniciile și de a-și dori mai mult de la viață, în timp ce continuă aventura care
ar fi trebuit să dureze doar o noapte. Despre vieți duble vorbește și Olivier
Assayas în comedia pariziană Doubles Vies (Veneția, Toronto). Pare
aproape imposibil să regăsești în același film referințe la Star Wars, Taylor Swift și ideile
filosofice ale lui Theodor Adorno, dar Assayas reușește strălucit acest lucru în
povestea unui editor de succes, silit să se adapteze la era digitală, în care
cărțile nu mai există fizic, ideea de cuplu este foarte flexibilă, iar viața în
sine pare să se modeleze zilnic în funcție de social media.
Britanicul Peter
Strickland (Katalin Varga) a revenit
anul acesta în marile festivaluri cu un film de groază stilizat, In
Fabric (Toronto, San Sebastian), reflecția cinematografică ad litteram a expresiei „o rochie pentru
care să mori”. Deopotrivă o odă adusă
puterii de transformare pe care o are moda, cât și o ironie sângeroasă la
adresa consumismului, filmul va prilejui spectatorilor români reîntâlnirea cu
actrița de origine clujeană Fatma Mohamed, prezență constantă în filmele lui
Strickland.