Anul premierelor la TIFF, în Zilele Filmului Românesc
Mai
bogată ca niciodată în premiere, selecția de filme românești
de la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania
cuprinde un număr record de 21 de lungmetraje și 16 scurtmetraje, care vor fi
proiectate, în prezența realizatorilor, între 31 iulie
și 9 august, la Cluj-Napoca. 15 dintre ele vor avea parte de prima
întâlnire cu publicul din România, în secțiunea Zilele Filmului Românesc, iar șapte
vor fi în premieră mondială.
,,Un
film de o seriozitate aproape intimidantă’”, cum îl descrie Screen Daily,
Malmkrog, drama de epocă pentru care Cristi Puiu
a câștigat Premiul de regie în secțiunea Encounters la Berlinale, se va vedea
pentru prima dată în România la TIFF. De la Berlin vine și Tipografic
Majuscul, de Radu Jude, care pune în contrast imagini din arhiva TVR cu
povestea reală, adaptată anterior pentru scenă de Gianina Cărbunariu, a unui
adolescent prins în timp ce scria mesaje antisistem pe ziduri, în comunism. Din
evenimente reale - intervenția Jandarmeriei în cazul conflictului de la Muzeul
Țăranului Român, când un grup de protestatari a întrerupt proiecția unui film
LGBT - se inspiră și Dan Chișu în 5 minute, proiectat în
premieră la Varșovia.
Despre
distanța dintre așteptări și realitate vorbește noul film semnat de Tudor
Cristian Jurgiu, Și poate mai trăiesc și azi: seduși de ideea
unei iubiri perfecte, ca-n filme și cărți,
doi tineri își propun s-o trăiască pe pielea lor. În premieră
absolută va rula și Început al lui Răzvan Săvescu, despre
încercarea unui cuplu de a face față noii realități, după ce se izolează la
munte.
Ivana
Mladenović e regizoare și protagonistă a unei povești neconvenționale despre
apartenență și dor, spusă cu umor și tandrețe în Ivana
cea Groaznică, premiată la Locarno. Actorul Teodor Corban are rolul
central în două debuturi puternice: filmul polițist Urma (r. Dorian Boguță), despre dispariția neașteptată a unui
pianist, și Cărturan (r. Liviu Săndulescu), despre ultimele
aranjamente ale unui bărbat care află că nu mai are mult de trăit. Nominalizată
la Premiile Academiei Europene de Film, animația Călătoria fantastică a
Maronei (r.Anca Damian) este
povestea înduioșătoare
a unei cățelușe cu nasul în formă de
inimă.
Despre deportările
din anii ‘50 în Câmpia Bărăganului vorbește noul film al lui Andrei Zincă, Și
atunci… ce e libertatea?, bazat pe nuvela Proiecte de trecut a Anei Blandiana. Din fapte istorice reale se
inspiră și Cardinalul (Nicolae Mărgineanu), povestea episcopului
greco-catolic Iuliu Hossu, cel care a citit în fața românilor strânși la Alba
Iulia proclamația Unirii de la 1 decembrie 1918.
Selecția de
documentare este, la rândul ei, generoasă: 10 dintre cele 21 de lungmetraje
sunt povești nonficționale, unele aduse în premieră pe
marele ecran. ,,Devastator de sincer şi emoţionant’’,
scrie Film Threat despre Acasă, debutul lui Radu
Ciorniciuc, distins cu Premiul Special al Juriului pentru imagine la Sundance.
Filmul documentează viața unei familii nevoite să se mute din locul pe care îl
numea acasă, Delta Văcărești. Același
peisaj e abordat dintr-o altă perspectivă în Delta
Bucureștiului, regizoarea Eva Pervolovici explorând istoria acestei
adevărate oaze din mijlocul Capitalei.
Lemn, realizat de Monica Lăzurean Gorgan, Michaela Kirst și Ebba Sinzinger, demască acțiunile ilegale de defrișare ale marilor companii
exploatatoare. Cutremurător, multi-premiatul Colectiv
(r. Alexandru Nanau) dezvăluie o întreagă rețea a corupției, minciunii și
manipulării în sistemul sanitar românesc. Tulburător este și Totul
nu va fi bine (r. Adrian Pârvu și Helena Maksyom), un documentar despre
prima generație născută după dezastrul nuclear de la Cernobîl. Directorul de
imagine Tudor Platon debutează în regie cu Casa cu păpuși, o
incursiune într-un univers special: vacanța anuală a unor
femei de 70 de ani, peste care timpul pare să nu fi trecut. Profu’,
debutul lui Alex Brendea, e portretul plin de umor al unui profesor neconvențional și
carismatic care își dă demisia din învățământ și
deschide o școală de
meditații în micul său apartament.
Așteptați
răspunsul operatorului, de
Pavel Cuzuioc, este o alegorie audiovizuală despre comunicare în era modernă,
cu tehnicieni care repară cablu, din mai multe țări, fiecare interacționând
diferit cu clienții lui. Siberia din oase, de Leontina Vătăman-Mărgineanu,
adună mărturii de la basarabenii deportați în Siberia în urmă cu 70 de ani. Tot
despre istoria Basarabiei vorbește și Grădina Sovietică,
documentarul lui Dragoș Turea despre experimentul secret al lui Nikita Hruşciov
de a transforma Moldova în Grădina Sovietică, prin folosirea energiei
atomice în agricultura locală.
Selecția Zilelor Filmului Românesc e întregită de 16 scurtmetraje,
cele mai multe dintre ele la prima întâlnire cu publicul: Contraindicații (r. Lucia Chicos), inclus în selecția Cinéfondation la Cannes 2020, El iubește ochii mei (r. Enxhi
Rista) – votat Cel mai bun scurtmetraj
documentar la Premiile Gopo 2020, These Days (r. Andrei
Crețulescu), animația Moartea și Cavalerul
(r. Radu Gaciu), Basmofilia (r. Tudor Cristian Jugiu), Luna
mea (r. Claudiu Mitcu), Sașa și Petre (r. Luca Istodor), Zimnicea
(r. Bogdan Naumovici), Amar (r. Sarra Tsorakidis), Corigent (r. George
ve Ganaeaard), Idila (r. Mihai Mincan), Totul pentru Riana (r.
Mihai Dragolea), Laila (r. Raya Al Souliman), Bilet de iertare (r. Alina Șerban), Despre
ce naiba să scriu? (r.
Matei Monoranu), Bucureștiul văzut de sus (r. Andrei Răuțu).
Secțiunea
Zilele Filmului Românesc este prezentată de Banca Transilvania.